Zły i dobry UX na przykładzie SpeechZap

To jest wpis z serii 1 sukces dziennie.

W tej serii publikuję codziennie jeden sukces, który osiągnąłem poprzedniego dnia. To praktyczna implementacja podejścia z książki Show Your Work!

Codziennie zapisuję swoje postępy w SlowTracker – aplikacji do zapisywania sukcesów. Następnego dnia rano wybieram jeden lub kilka i tworzę z nich krótki post.

Od tygodnia reklamuję aplikację SpeechZap w Google Ads. Ponad 60 instalacji, ale nikt do tej pory nawet nie wziął subskrypcji na okres testowy.

W czym problem? Przyszedł czas na analizę.

Oryginalnie myślałem o tym, żeby dawać dostęp na 2-tygodniowy okres testowy (trial) po założeniu konta przez email. Przez ten czas użytkownik miałby do wykorzystania 30 minut bezpłatnej transkrypcji.

Ale gdy zacząłem ustawiać płatności przez RevenueCat, to uznałem, że dla uproszczenia całego procesu zostawię ustawiane w Google Play darmowe okresy testowe. Działa to tak, że użytkownik zapisuje się na abonament i nie płaci do czasu, aż ten abonament się skończy. Ponadto na 2 dni przed zakończeniem okresu testowego dostanie informację kiedy nastąpi najbliższa płatność.

Teraz jednak pomyślałem, że konieczność “wykupienia” subskrypcji może być przeszkodą. Byłem już całkiem nieźle przygotowany z kodem na różne scenariusze, więc uznałem, że zrobię jednak te triale tak, jak chciałem na początku.

Ponadto, po rozmowach ze znajomymi, zrozumiałem, że użytkownicy potrzebują większej liczby wskazówek i/lub jeszcze prostszego procesu. Przyjrzałem się więc w jaki sposób użytkownik teraz widzi aplikację i okazało się, że musi - w najprostszym wariancie - wykonać aż 18 kliknięć, żeby dostać pierwszą transkrypcję.

To jest…

Zły User Experience.

Przed transkrypcją muszę wiedzieć w jakim języku użytkownik mówił w nagraniu. Dlatego dostawał na twarz komunikat, że musi najpierw wejść w ustawienia, aby wybrać języki. To miało być ułatwienie: ograniczyć wybór do kilku, żeby user nie musiał przewijać listy ponad 90 dostępnych języków.

Kiedy już user ustalił listę języków, to teraz musiał wrócić do nagrania i znów wybrać język, tym razem z tej ograniczonej listy, po to tylko, żeby dowiedzieć się, że nie ma aktywnej subskrypcji.

Link prowadził do podstrony z cennikiem, który widoczny jest jedynie na Androidzie. Jeśli ktoś wszedł przez stronę internetową, to aplikacja informowała, że zakup jest możliwy tylko przez Google Play i musi zainstalować najpierw aplikację.

Po przebrnięciu przez ten proces i ponownym powrocie do nagrania, użytkownik mógł wreszcie dokonać transkrypcji.

Słabo 😞

Dobry User Experience

Problem z wyborem języków można rozwiązać za pomocą pokazania na szczycie listy tych ostatnio wybieranych. Ale ten sposób dopiero teraz przyszedł mi do głowy 😅

Żeby poprawić wybór języka najszybciej jak się da, to użyłem innej metody: tworzę listę dostępnych języków automatycznie, przy pierwszej próbie wyświetlenia tejże listy.

Z automatu ustawiam język angielski oraz dodaję ten język, który urządzenie podaje, jako domyślny. I nie muszę po raz kolejny klikać w listę języków, żeby wybrać aktualny - ustawiam ten z urządzenia. W razie czego można go zmienić tuż przed transkrypcją.

Bo i czemu użytkownik miałby się przejmować ustawianiem tych języków, skoro wiem już wystarczająco dużo, żeby zmniejszyć liczbę kliknięć?

Zlikwidowałem też drugą przeszkodę, czyli konieczność rozpoczęcia subskrypcji w sklepie Google Play. Postanowiłem utworzyć użytkownikowi konto testowe z bezpłatnymi minutami po podaniu adresu email.

Wymagając logowania, chciałem ograniczyć koszty, a zwiększyć szansę na zakup subskrypcji.

Podsumowanie

Im mniej kroków, tym lepiej. Badania na ten temat były przeprowadzane wielokrotnie i dowodziły, że skoro można zrobić prostszy proces, to warto poświęcić na to trochę czasu.

Moja aplikacja zmieniała się z czasem i przeoczyłem gwałtowną komplikację całego procesu. Uproszczenie okazało się łatwe i zaskakująco oczywiste. Wystarczyło przyjrzeć się krytycznie i powiedzieć sobie: “dobra, udało się pokazać, że to działa i przynosi wartość, teraz czas, żeby zrobić to bardziej dla ludzi.”

Użytkownik potrzebował wykonać 18 czynności, żeby przetestować apkę. Teraz potrzeba czterech prostych akcji:

  1. Nagrać
  2. Podać email
  3. Wkleić kod z emaila
  4. Kliknąć “Transkrybuj”

Czy można to jeszcze uprościć? Można. Wystarczy pozbyć się logowania. (🙌 Kudos za pomysł dla Pawła z mastermindu - warto rozmawiać!)

Ale wychodzę z założenia, że mogę to zostawić sobie jako opcję, w razie gdyby nie pomogły obecne uproszczenia.

Ostatecznie to kosztuje czas developmentu i opłaty za transkrypcję. Pozbycie się logowania wymaga ode mnie przerobienia nieco procesu od strony backendu.

I jeszcze jedna uwaga na koniec (trochę do siebie): warto zrobić proces najprostszym, jak się da. Przynajmniej przez jakiś czas, bo zawsze można go później zmienić.

Wyłączając konieczność logowania narażam się na nadużycia, ale chętnie zamienię wynikające z nich większe koszty na wczesną informację zwrotną. Jeśli przy najprostszym procesie nie ma efektów, to może problem leży gdzieś indziej.

I gdybym robił teraz tę aplikację ponownie, to zacząłbym od wersji bez jakichkolwiek ograniczeń i konieczności logowania.

Dołącz do 500+ subskrybentów i bądź na bieżąco! 🚀

Wszystkie najnowsze posty i projekty, pogrupowane tematycznie i dostarczane bezpośrednio do Twojej skrzynki e-mail w każdy wtorek. Bez spamu, obiecuję! 🙌