Dostałem z powrotem książkę o konsultingu oraz prezent
To jest wpis z serii 1 sukces dziennie.
W tej serii publikuję codziennie jeden sukces, który osiągnąłem poprzedniego dnia. To praktyczna implementacja podejścia z książki Show Your Work!
Codziennie zapisuję swoje postępy w SlowTracker – aplikacji do zapisywania sukcesów. Następnego dnia rano wybieram jeden lub kilka i tworzę z nich krótki post.
Wczoraj zacząłem czytać Flawless Consulting - książkę, którą kupiłem jakieś 7 lat temu i przeczytałem tylko w części. Krótko po tym pożyczyłem ją Szymonowi, który też zajmował się konsultingiem.
Początkiem zeszłego roku zapytałem go, czy nadal ją ma i czy będzie w moich okolicach, żeby mi ją zwrócić. Planowałem ją przeczytać w całości, ale miałem całą kolejkę innych książek, więc zupełnie mi się nie spieszyło. Nie planował, a ja nie cisnąłem.
Jednak ponieważ od kilku miesięcy pracuję jako konsultant w hotelu w zakresie technologii i ogólnego rozwiązywania problemów i popełniłem kilka błędów, to postanowiłem trochę rozwinąć swoje kompetencje.
Poprosiłem Szymona o zwrot. Powiedział, że zaraz wyśle paczkomatem, tylko żebym mu podał tytuł książki, którą chcę jeszcze przeczytać, to mi kupi w ramach zadośćuczynienia za przetrzymanie. Podziękowałem za propozycję (przynajmniej trzykrotnie), ale Szymon się uparł i powiedział, że jak mu nie podam tytułu, to sam coś wybierze. I wybrał.
Wczoraj otrzymałem w prezencie książkę Alexa Fergusona, legendarnego trenera Manchester United.
Lubię biografie. Z testu Gallupa - zupełnie niezależnie - wyszło mi (chyba z Context), że tego typu książki dobrze na mnie działają.
Szymon, zapytany o wybór, odparł:
Cieszę się, że trafiłem w gust 😄 Założyłem, że skoro potrzebujesz z powrotem książki o consultingu, to historia przedłożenia sukcesów ze sportu na biznes może stanowić uzupełnienie wiedzy i inspirację 😉
Widać, że konsultant, prawda? 😄
Dzięki, Szymon!
A z książki już zdążyłem wynotować sporo rzeczy. Przykładowo, warto starać się wciągać klienta w proces, aby zmniejszyć opór przed zmianą i zwiększyć szansę na sukces projektu konsultingowego. Dotyczy to np. wspólnego ustalenia jakie dane zbieramy i jak je chcemy zbierać, przeprowadzenia części wywiadów czy przedstawienia wyników.
Jednak nie we wszystko należy angażować klienta. Chodzi o obszary, w których konsultant jest ekspertem. Przykładowo, jeśli zajmuję się technologią, to nie ma sensu prosić klienta o pomoc w przygotowaniu listy najlepszych technologii do rozwiązania konkretnego problemu.